De recent aangekondigde fiscale hervormingen van de Belgische regering onder Bart De Wever voor de periode 2025-2029 zijn omvangrijk en zullen grote impact hebben op zowel ondernemingen als particulieren. De hervormingen richten zich niet alleen op belastinginkomsten, maar ook op het "stimuleren" van investeringen, verduidelijking van fiscale regels, en administratieve vereenvoudigingen. Hier volgt een geordend overzicht van de belangrijkste wijzigingen die zouden ingaan in 2026.

Solidariteitsbijdrage en belasting op meerwaarden
De regering introduceert een solidariteitsbijdrage van 10% op meerwaarden van financiële activa, waaronder ook crypto-activa. Dit geldt enkel voor meerwaarden die vanaf de invoeringsdatum worden opgebouwd, met een vrijstelling voor historische meerwaarden. Er is een jaarlijkse voetvrijstelling van 10.000 euro voorzien om kleine beleggers te ontzien. Beleggers met deelnemingen van minstens 20% genieten van een vrijstelling van 1 miljoen euro op de meerwaarde. De belastingtarieven worden trapsgewijs toegepast, waarbij meerwaarden tot 2,5 miljoen euro worden belast tegen 1,25% en meerwaarden vanaf 10 miljoen euro aan 10% onderworpen worden. Dit nieuwe regime roept echter vragen op over de verhouding met bestaande fiscale regels, zoals de huidige 33%-belasting bij abnormaal beheer van privévermogen. Lees meer in dit artikel
Hervorming van de DBI-aftrek
De deelnemingsvrijstelling voor dividenden (DBI) wordt hervormd en voortaan gekoppeld aan strengere voorwaarden. De participatievoorwaarde van 10% blijft behouden, maar voor grote ondernemingen wordt de minimumbedraggrens opgetrokken van 2,5 miljoen euro naar 4 miljoen euro. Deelnemingen moeten ook worden beschouwd als financieel vast actief. Er komt een heffing van 5% op meerwaarden bij uitstap uit DBI-beveks. Deze hervormingen zullen vooral grote ondernemingen treffen, terwijl KMO’s en middelgrote ondernemingen grotendeels worden ontzien. Een uitgebreid overzicht vindt u in dit artikel
Carried interest: aantrekkelijker regime
Een nieuw belastingregime voor carried interest wordt ingevoerd om Belgische fondsen concurrerend te maken met buurlanden. Het maximale belastingtarief wordt vastgesteld op 30% voor roerende inkomsten, waarmee de sector wordt ondersteund. Hoewel dit bedoeld is om fondsen in België aan te trekken, blijft de vraag hoe dit nieuwe regime zich zal verhouden tot de huidige praktijk waarin carried interest vaak als dividendinkomen wordt belast.
Exit-belasting bij emigratie van rechtspersonen
De emigratie van vennootschappen wordt voortaan fiscaal behandeld als een fictieve liquidatie. Dit kan leiden tot onmiddellijke belastingheffing op winstreserves en andere vermogensbestanddelen. Er zijn echter nog onduidelijkheden over de praktische uitvoering en de juridische haalbaarheid in relatie tot Europese regelgeving.
Harmonisatie van de VVPRbis en liquidatiereserve
De wachttijd voor de liquidatiereserve wordt verlaagd van vijf naar drie jaar. Tegelijkertijd wordt het belastingtarief op uitkeringen uit deze reserve verhoogd van 5% naar 6,5%. Dit zorgt ervoor dat de effectieve belasting op uitkeringen uit nieuw aangelegde reserves stijgt van 13,64% naar 15%, in lijn met het VVPRbis-regime. Uitkeringen binnen de drie jaar worden belast aan het normale tarief van 30%. Lees meer in dit artikel.
Auteursrechten en de softwaresector
Het fiscale gunstregime voor auteursrechten wordt opnieuw uitgebreid naar de softwaresector, waardoor inkomsten uit de overdracht of licentie van computerprogramma’s opnieuw kunnen genieten van het verlaagde tarief. Dit is een belangrijke stimulans voor softwareontwikkelaars, nadat de sector eerder was uitgesloten van deze regeling.
Digitaks en effectenrekeningentaks
Vanaf 2027 wordt een nieuwe digitale belasting ingevoerd voor grote digitale bedrijven, mocht er op Europees niveau geen overeenstemming worden bereikt. De jaarlijkse taks op effectenrekeningen blijft behouden op 0,15%, maar de regering onderzoekt verdere maatregelen om ontwijking van deze belasting tegen te gaan.
Administratieve vereenvoudiging en transparantie
De hervormingen beogen ook een vereenvoudiging van het fiscale landschap. Zo worden bepaalde belastingverminderingen afgeschaft, waaronder die voor adoptiekosten en huispersoneel. De focus ligt verder op een efficiëntere inning en bestrijding van fiscale fraude, waarbij gegevens uit het Centraal Aanspreekpunt voor rekeningen beter benut zullen worden.
De Wever I verhoogt druk op fiscale zondaars en cryptowinsten
De regering De Wever I zet in op strenge fiscale controles en pakt zowel algemene fiscale fraude en waarschijnlijk cryptowinsten aan. Cryptorekeningen moeten verplicht worden gemeld via het Centraal Aanspreekpunt (CAP). Internationale gegevensuitwisseling maakt buitenlandse tegoeden moeilijker te verbergen. Geavanceerde datamining-tools zullen verdachte transacties automatisch detecteren. De fiscus krijgt snellere toegang tot financiële gegevens bij vermoeden van fraude. 300 extra inspecteurs worden ingezet voor gerichte controles. Multidisciplinaire teams werken samen met politie en andere diensten. Meerwaarden op crypto en grote vermogens worden fiscaal strenger aangepakt, met versnelde procedures en hogere boetes bij overtredingen. Lees meer in dit artikel.
Conclusie
Hoewel de hervormingen enkele positieve elementen bevatten, zoals de verlaging van de wachttijd voor de liquidatiereserve en de uitbreiding van het gunstregime voor auteursrechten naar de softwaresector, blijft de algemene teneur in het Belgische fiscale landschap eerder negatief voor beleggers en investeerders. De invoering van een meerwaardebelasting op financiële activa, de strengere regels voor de DBI-aftrek en de verhoogde druk op cryptowinsten en buitenlandse tegoeden wijzen op een verscherpte fiscale aanpak. Deze evolutie, in combinatie met hogere boetes en versnelde controleprocedures, creëert een uitdagend investeringsklimaat waarin fiscale optimalisatie en voorzichtigheid cruciaal worden.